arrow_drop_up arrow_drop_down
27 augustus 2020 

Ochtendritueel

Waarom zou je een ritueel in de ochtend willen hebben? Uitslapen is toch ook heel lekker. En dan met je mobiel in de hand ontbijten en op de wc nog even social media checken… Of is er een andere manier om je dag te beginnen?

Wat is een ritueel eigenlijk? 

Dat is een handeling of een serie handelingen die je bijna automatisch doet zonder dat je er erg in hebt. Je hele leven zit vol met automatische handelingen. Daar heeft jouw lichaam een goede reden voor. Enerzijds hoef je er je gedachten niet bij te houden en kun je je aandacht ergens anders bij houden. Anderzijds zijn deze automatische handelingen energiezuinig en vaak ontstaan als een ‘oplossing’ in een bepaalde situatie. Die oplossing is soms later in jouw leven niet meer zo handig, maar die heb je wel zo aangeleerd. Dan noemen we het ook wel een ‘patroon’ waar je misschien vanaf wilt.

Koffie als ochtend ritueel

Wanneer is een ochtendritueel goed voor je?

De ochtend staat voor het begin van de dag. Een dag waarin je productief wilt zijn en je goed wilt voelen en aan het einde van de dag op terug wilt kunnen kijken en tegen jezelf kan zeggen: “Dit was weer een mooie dag waarin ik allerlei goede dingen heb gedaan.” Deze tijd van mijn leven heb ik goed besteed. Immers: de dag komt nooit meer terug, je kunt je tijd maar één keer besteden.

Er zijn een aantal dingen die mensen vaak doen die hier niet aan meehelpen. Om te beginnen doen veel mensen weinig aan het energieniveau waarmee ze de dag aangaan. Verder zorgen ze ervoor dat er nog meer zorgen in hun hoofd komen zodat er geen heldere geest is om de dag mee door te komen. Veel mensen hebben dan ook problemen om de dingen te doen die ze graag willen doen. Aan het einde van de dag zijn ze moe en kijken ze niet terug op een geslaagde dag. Jammer, weer een dag van je leven verprutst.

Wat kun je dan wel doen?

Energie

Om te beginnen, kun je met weinig moeite energie krijgen. Dat klinkt vreemd, maar dat is het niet. Veel mensen zien op tegen een kleine lichamelijke inspanning zodra we het een ‘work-out’ noemen. Maar de trap oplopen doen we wel gewoon. Stel je eens voor dat je in de ochtend een paar simpele bewegingen doet. Deze zijn één: erg goed voor je lichaam en conditie, twee: het wipt je energielevel omhoog waardoor jij je dus goed gaat voelen èn drie: je krijgt een ultiem trots gevoel van je goede start van de dag! En zeg nou zelf, wie wil dat nou niet?

“Wie heeft nou niet 10 minuten van de ochtend over, voor een energielevel waar je u tegen zegt?”

Het enige dat je nodig hebt, is 10 minuten van je ochtend en een stuk vloeroppervlak om te kunnen bewegen. Geen enkele hulpmiddel komt er verder aan te pas. In ruil voor deze 10 minuten krijg jij dat goede gevoel, de verbeterde conditie en een energielevel waar je de hele dag zo blij mee bent. En doordat je deze korte work-out doet, zal je lichaam ook vet gaan verbranden. Dit zijn al vier voordelen om een ochtend workout te gaan doen. Doe deze workout wel voor je ontbijt, dat beweegt veel fijner en heeft een beter verbranding effect na een hele nacht niet eten (vasten).

Afdouchen

Met dit lekkere gevoel neem je een korte douche zodat je fris en schoon de dag verder aangaat. Stel dat je dit inmiddels al een tijd je doet, dan zou je kunnen overwegen om de laatste 1-2 minuten koud af te douchen. Wellicht denk je nu direct: dat nooit. Maar heb je wel eens in een buitenbad gezwommen? Dan is het eerste moment even koud, maar daarna gaat het wel. Je moet er even doorheen en daarna is het lekker. Zo gaat het ook met koud afdouchen. Je went eraan en het is gezond! Gezond? Echt waar? Jazeker. Een mens beschikt over zogenaamd wit en bruin vetweefsel. Als je koud afdoucht, dan wordt de verbranding geactiveerd en juist de verbranding van dit bruine vetweefsel zorgt ervoor dat je lichaam er beter uit gaat zien. 

Een heldere geest

Wat is een heldere geest? Dat is voor veel mensen verschillend, maar wat helpt bij het aangaan van de dag en productief willen zijn, is dat je jouw problemen geen aandacht geeft. En ook dat je andere dingen geen aandacht geeft die voor jou nu niet belangrijk zijn. Dat wordt ook wel FOCUS genoemd.

De eerste indrukken (na het wakker worden dus) zijn het belangrijkst. Deze bepalen jouw gehele dag. Dus hoe zorg je dat je geen afleiding krijgt waardoor je gedachten naar andere dingen gaan dan waar jij mee bezig wilt zijn? Leg je mobiel in de ochtend weg! Jouw social media en je mail bevatten heel veel berichten en reclame. Dat zijn berichten waardoor jouw brein beïnvloed wordt, waardoor jij je zorgen gaat maken of waardoor je een minder goed gevoel krijgt, of waardoor je jezelf misschien wel schuldig voelt. Die externe beïnvloeding heb je helemaal niet nodig.

 

Leg je mobiel even weg als je opstaat. Doe je work-out, douche, ga eten en eet met aandacht. Lees hiervoor eens wat meer over mindfulness. Na jouw ritueel hoef je pas de eventuele berichten van vrienden en familie te checken. Jij gaat immers voor. Social Media en je email kan je misschien nog wat langer laten wachten.

Yoga en mediteren

Als je een liefhebber bent van yoga of meditatie, dan heb je mogelijk al een bepaalde discipline opgebouwd om elke ochtend tijd hieraan te besteden. 

Yoga bestaat veelal uit lichamelijke oefeningen die en goed zijn voor je lichaam en een heilzaam effect hebben op je geest. Onderaan dit artikel heb ik nog een paar interessante links voor je om met yoga aan de slag te gaan of er meer over te weten te komen.

 

Ik kan nog wel even doorgaan met schrijven over allerlei zaken die goed voor je zijn en die je zou kunnen onderzoeken. Besef dat het starten met energie, trots zijn op jezelf dat je dit toch maar hebt gedaan en een rustige heldere geest je dag een stuk aangenamer maken. Begin je ochtend goed. Start met een workout.

Meer weten?

Over de schrijver
Sociaal werker met een specialisatie in de jeugdzorg. Bij ISYC als trainingsontwikkelaar actief. Daarnaast schrijf ik blogs om lezers te activeren en de touwtjes in eigen handen te laten behouden.
Reactie plaatsen

Wij delen koekjes uit 🍪