arrow_drop_up arrow_drop_down
11 mei 2020 
in Mind

Stop, hou op

Weten jullie het nog? Op de basisschool wordt onze kinderen geleerd om “Stop, hou op” te zeggen als er iets gebeurt dat zij niet leuk vinden. Zeg jij dat ook?

Leren grenzen stellen

“Stop, hou op” zeggen is een eerste stap om te herkennen dat er dingen gebeuren die je niet leuk vind en waarvan je wilt dat het stop. Dat is tevens een stap waarin je leert verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen welzijn. Je leert daarmee ook grenzen te stellen aan wat je toelaat in je leven.

De instructie “Stop, hou op” om ongewenst gedrag een halt toe te roepen zal nog vele malen worden geprobeerd. En als het gewenste effect uitblijft, dan wordt het kind geleerd om naar de leraar toe te gaan. Het kind leert dan dat het of gesteund wordt door de leraar, of het nogmaals moet proberen met wat tips, of de leraar doet niets.

Heb jij van die momenten dat je bemerkt dat je dingen doet die je liever niet doet? Dat de dingen niet gaan zoals je wilt dat ze gaan? Als jij die dingen aan jezelf opmerkt, waarom zeg je dan niet simpel “Stop, hou op” tegen jezelf? Want als je ermee zou stoppen, dan zou je dit niet meer kunnen opmerken. Je doet het immers niet meer!

Ik kan me heel goed voorstellen dat het niet voor iedereen zo simpel is. Dat je diep van binnen wel weet dat je het ander zou willen, maar toch… Laat jij jezelf wel eens helpen door een ander?

Problemen doe je

Problemen doe je.

Je hebt geen probleem, je bent geen probleem, maar problemen doe je. Dat vind je misschien heel vreemd om te lezen en als je het hoort dan klinkt het misschien ook vreemd. Maar denk er maar eens even over na.

Toen je geboren werd deed je deze problemen niet. Die problemen ben je later gaan ervaren. Je bent om die reden de problemen niet. En het zijn ook geen problemen die je vast kan pakken. Veelal zitten die problemen in je hoofd, in de manier van denken en worden ze zichtbaar door jouw gedrag. Je doet de problemen dus. En als je ze doet, dan stoppen je problemen als je stopt je gedrag te doen. Dat is een van de belangrijkste dingen die we met hypnose bereiken.

Er was eens…

Hoe doe je problemen?

Hoe doe je dan je probleem? Daarvoor gaan we terug naar jouw kindertijd, toen je nog heel klein was. Terug naar toen je een baby was:

  • Je komt ter wereld en gaat die wereld ontdekken.
  • Je moet alles nog leren. Je kunt nog niet zitten, niet staan, niet lopen, niet praten.
  • Je weet nog niet wat je ouders goed vinden en wat ze niet goed vinden.

Leren

Je leert wel heel snel. Door te kijken, te horen, te voelen, te proeven en te ruiken. Je gebruikt je zintuigen en je combineert die informatie. Als je een blij gezicht ziet van je ouders en je hoort complimentjes van “Dat doe je goed” en zelfs hoor je dat je ouders met bewonderende stem zeggen “Wat een grote poepluier”. Je hebt geen idee wat ze zeggen, maar het klinkt en voelt goed.

Als je wat mobieler bent geworden en je kunt eindelijk door de kamer kruipen, dan komt ook daar het moment dat je een kopje van de tafel kan schuiven, of de staart van de hond of kat kan pakken. Je ouders komen ineens met een uitspraak als “Pas op! Niet doen.”, die stem klinkt anders en het voelt opeens ook anders.

Deze ervaringen waarbij gevoel en emoties een rol spelen, worden in jou geplant. Ga maar na, bepaalde gebeurtenissen kun je jezelf heel goed herinneren. Die kun je jezelf zo voor de geest halen. Dat zijn gebeurtenissen met emoties erbij. Een trauma is een extreem voorbeeld van een emotionele gebeurtenis die in je geheugen gegrift staat.

Sterker nog, door jouw overtuiging, zal jij ervoor zorgen dat het waar is.

Heb je wel eens van overtuigingen gehoord? Dat zijn dingen waarin jij bent gaan geloven. Jij bent ervan overtuigd dat het waar is. En voor jou is het ook waar! Sterker nog, door jouw overtuiging, zal jij ervoor zorgen dat het waar is.

Informatieverwerking

Om dit goed te begrijpen moet ik je wat uitleggen over hoe een mens informatie verwerkt. Die informatie komt van jouw zintuigen. En dan hebben we in ons lichaam nog meer mogelijkheden om informatie op te pikken. Denk maar eens aan je buikgevoel, de sfeer proeven, etc. Al deze informatie wordt door jou verwerkt. Jouw leerervaringen worden opgeslagen in je brein. En hoe vaker je een bepaald soort ervaring hebt, hoe meer die ervaring (lees: emotie) en jouw oplossing om met die ervaring om te gaan (lees: gedrag) wordt verankerd. Lees ook eens mijn artikel “Perceptie“.

Misschien ben je ook wel bekend met het begrip ‘patroon’. Een patroon is iets wat zich vaker voordoet in jouw leven. Een patroon is gedrag dat je doet omdat je dat geautomatiseerd hebt. Je brein is geprogrammeerd met een programma dat jouw patroon vormt. Het volgende voorbeeld illustreert kort hoe zo’n patroon kan ontstaan.

Een voorbeeld

Je moest misschien vroeger op school een spreekbeurt geven. Je vond het eng om voor de klas te praten. Omdat je het eng vond, kreeg je last van buikpijn. Die buikpijn maakte jou ziek waardoor je de spreekbeurt niet hoefde te houden. Weer later kreeg je met hetzelfde gedrag, buikpijn of ziek worden, het voor elkaar om iets niet te hoeven doen dat je eng vond. Zelfs als je een volwassen persoon bent, dan heb je opeens moeite om een presentatie aan je collega’s te geven. ‘Gelukkig’ wordt je ‘ziek’ en heb je een goede reden om dat niet te hoeven doen.

Nu kun je twee dingen doen:

  1. Net zolang wachten met handelen totdat je lichaam het overneemt. In geval van stress en burn-out is dat heel herkenbaar. Je hebt jezelf niet in acht genomen om allerlei redenen en je loopt leeg en uiteindelijk grijpt je lichaam in zodat jij gedwongen wordt om verantwoordelijkheid voor jouw leven te nemen.
  2. Verantwoordelijkheid nemen voor jouw eigen gedrag en daarmee te stoppen als jij dat als een probleem ervaart.

Verantwoording

Zeg “Stop, hou op” tegen jezelf en stop met je probleem te doen. Neem verantwoording voor jouw leven. Grijp in nu jij je goed voelt en je lichaam het niet van je overneemt.
Met verantwoordelijkheid nemen voor jouw leven, stel je grenzen aan wat je toestaat te gebeuren in jouw leven. Je laat niet meer iedereen, dingen of gebeurtenissen jouw leven bepalen.

Hierover heb ik ook een artikel “Leef jij je eigen leven?” geschreven. Zodra jij grenzen gaat stellen, verandert jouw houding en jouw staat en zal ogenblikkelijk de verbinding met de mensen om je heen veranderen. De mensen om je heen kunnen nu de persoon ervaren die je wilt zijn en zij ervaren meer duidelijkheid van jou door jouw nieuwe houding.

Als jij “Stop, hou op” zegt tegen jezelf (en dat dan ook doet), dan verander je ogenblikkelijk. Je probleem is gestopt want je doet het niet meer, jij bent verandert en je doet nieuwe ervaringen op in plaats van het oude gevoel van jouw probleem.

Hoe nu verder?

Hoe stop je nu? Hiervoor kun je gebruik maken van de hulp van een coach of hypnotherapeut. Als verbindingscoach maak ik gebruik van hoe jij jouw verbindingen met jezelf hebt opgebouwd. Als hypnotherapeut kan ik jou met jouw onbewuste laten werken waardoor je andere gedrag gaat doen dan je tot nu toe gedaan hebt. Lees ook mijn artikel “Hypnose, dat is toch onzin?” Je doet dan je probleem niet meer.

Over de schrijver
Dick is een professioneel coach en hypnotherapeut met een achtergrond van vele jaren in de ICT waardoor hij veel kennis kan delen en helpen omtrent communicatie, persoonlijke ontwikkeling en verandertrajecten.
Reactie plaatsen

Wij delen koekjes uit